tirsdag 19. oktober 2010

Bananbrød!

verdens mest kjente banan
Mama lager ikke bare ting, hun lager innimellom mat også. Idag blir det bananbrød på gutta!
(perfekt å lage når bananene har ligget litt lenge og blitt brune)

Oppskriften kommer fra Unaiten og er derfor i cups. (1 cup = 2,4dl)

2 cups mel
1 tsp natron
1/2 tsp salt
1/2 cup smør (150gr)
1 cup sukker
2 egg
2 bananer (hvis de er små så ta tre)
1/3 cup melk
1 tsp sitronsaft
1/2 cup hakkede nøtter (min favoritt er valnøtter, men de kan både byttes ut og sløyfes)

Sikt mel, natron og salt.(jeg pleier å sløyfe dette for det heter jo siktet hvetemel) Rør sukker og smør hvitt, ha i egg og moste bananer. (bruk gjerne sånn "potetmoser" til dette) Bland alt. Ha i melk og sitron.

Stekes i brødform i 50min poå 175'C

dagens resultat
Note to self 1: ikke lag bananbrød samtidig som du lager kvelds til poden. Det ender med at du glemmer alle de tørre ingrediensene. (Heldigvis skjønte jeg det idet jeg satte den inn i ovnen, og klarte å redde den.)
Note to self 2: Ikke ta på ovnen innvendig når den er 175'C
Note to self 3: Bananbrødet er utrolig godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad hvis du vil legge igjen et lite fotspor, så kan jeg finne veien til deg også!