søndag 17. oktober 2010

Sy til dem selv og deres barn

"Det en oftest savner når en skal sy selv, er et samlet utvalg av mønster og en lettfattelig veiledning i den mest alminnelige syteknikk. Jeg tror at denne boken vil bøte på dette savnet. Den henvender seg til alle som vil gi seg i kast med hjemmesøm, og den har en spesiell adresse til husmødre med barn."   
- Check!


 Fikk et års tid siden fikk jeg en gave av en venninne. 
Hun hadde den etter sin mormor, men fordi hun ikke syr selv så tenkte hun at jeg kunne ha mer glede av den.

"Det kan være morsomt å sy[...]eller man har det som hobby , er det både spennende og tilfredsstillende. "
- Check !

"Som kvinne kan De vanskeligere finne noe som bedre kan 
uttrykke Deres intelligens og personlighet.
   - Nuvel....


Min fasong ikke er egnet til 50-tallssnitt, så kofferten har til nå stått i skapet. Men nå som poden har blitt stor gutt kan jeg jo sy noen av barnetingene.
(Baby-klær fra 50-tallet fremstår som noe upraktisk for meg.)


Av godbiter kan nevnes:

- jakke med reglanfelling
- duffelcoat
 - sengejakke(?)
-flyverhjelm
- overall
- og andre nyttige (og ikke fullt så nyttige) ting.

Jeg vet foreløpig ikke helt hva jeg skal begynne på.

Takk til overlærer ved statens kvinnelige industriskole, Mildrid Ree. 
(som arkitekt må jeg si det er fasinerende å se at det er arkitekter som har tegnet mønstrene!)

Den fine kofferten innhold også flere godbiter, men det får bli i et senere innlegg.

1 kommentar:

  1. heilt fantastiske bok :) ein sånn burde alle husmødre ha ;)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad hvis du vil legge igjen et lite fotspor, så kan jeg finne veien til deg også!