torsdag 22. mars 2012

(f)ugledress


Vårbarn trenger kanskje ikke tjukk ulldress, men det kan være greit med en hel dress. Spesielt til bærebruk. Så  tenkt, så gjort. Var litt i tvil om stoffet, men fant ut at lag på lag alltid har vært en slager, så dressen ble i babycord med jerseyfor. Så får vi heller fylle på med ull under i starten. Sånn varer den lengre også.
Dressen skulle være i størrelse 56, men jeg er notorisk ubrukelig på å få plaggene i den størrelsen de er ment å være. De blir alltid for store. Jeg tror det må ha noe med sømmonn og overlock å gjøre. Og, suprise, jeg klarte jo ikke å følge oppskriften helt her heller. Jeg la til ribb nederst på ermer og ben. Derfor ble den nok enda større. 


Hele dressen er vrangsydd, også ribben på ermer og ben, så da får man nødvendigvis et sted man må "tette hullet". Her er det i nakken, og jeg dekket det med et bånd. Noe som var veldig fint, for da jeg var helt ferdig fant jeg ut at jeg hadde klart å vri foret i det ene ermet da jeg sydde på ribben. Så da måtte jeg ta opp igjen og fikse. Og det var lett å sprette opp båndet og få tilgang til feilen.

 I hetta er det en liten strikkbit langs kanten på ca halve lengden for å få den litt strammere rundt hodet.

Jeg har hele tiden tenkt at det er ugler på jerseystoffet, men når jeg ser nøyere etter er det jo fugler...derav overskriften.

Stoff: klar lilla babycord og fuglejersey fra Stoff og stil


2 kommentarer:

  1. Så fin den var! Kjempe søt! :)
    Smart med det båndet i nakken, det må jeg prøve å huske på.

    SvarSlett
  2. Så mye fint det var her inne ;)

    God helg til dere!!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad hvis du vil legge igjen et lite fotspor, så kan jeg finne veien til deg også!