torsdag 15. mars 2012

Furu makeover

Vi har et Krognes bord som har fulgt med meg hele oppveksten. Det er et solid møbel, men det blir litt "mye" i en liten leilighet. I tillegg ble bordplata aldri helt seg selv igjen etter en stor rødvinsflekk og påfølgende hundre runder med grønnsåpe. Jeg har derfor alltid hatt duk på bordet og egentlig hatt mest lyst til å bytte det ut. Men det har klaffer, og strørrelsen er helt perfekt. Jeg har faktisk ingen "før" bilder av bordet, så ivrig var jeg etter å komme igang, men det så omtrent ut som dette:


Så, gleden var stor da jeg oppdaget disse bordbena fra HAY.
De havnet sporenstreks på ønskelisten til jul, og i helgen fikk vi dem endelig. Understellet ble omhyggelig demontert og havnet på loftet og bordplaten fikk seg et par tre runder med sliping og påfølgende strøk med oljevoks. Det er klart det er fint med ubehandlet, men med en toåring og pastasaus kan det fort bli til at vi må ha duk hele tiden igjen. Så da ble det behandling av bordplaten. Jeg var utrolig spent på hvordan fargen ville bli. Da vi hadde slipt det ned var det helt lyst og fint, og jeg lurte noen øyeblikk på om vi skulle gå for en olje med hvitpigment. Men nå hanvet jeg på en naturvariant til slutt. Bordet ble mer gyllent enn det var, men etter et par dager har fargen vokst på meg og jeg liker den godt. I tillegg passer den gyllene fargen godt sammen med de svarte bordbena og bøkegulvet vårt. Klaffene er finerte og har ikke samme hverken trestruktur eller farge som bordplaten, så de har fått seg to omganger med svart maling! Jeg syns resultatet ble utrolig bra! Bordet har jo vanligvis ikke klaffene i, men jeg måtte bare vise hvordan det ble.





Så nå starter jakten på nye stoler. Plutselig passet ikke de gamle så godt lengre....sånn er det med oppussing, det ene tar det andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad hvis du vil legge igjen et lite fotspor, så kan jeg finne veien til deg også!